Jak dobrać olej silnikowy?

1. Wybór oleju silnikowego należy zacząć od sprawdzenia zaleceń producenta.

W tej kwestii najlepiej szukać informacji w książce obsługi samochodu. Do podstawowych danych, o których prawdopodobnie wspomni producent to: klasyfikacje jakościowe ACEA i API oraz klasyfikacja lepkościowa SAE.

Jeśli chodzi o klasyfikację API to ma ona postać API Sx oraz API Cx, gdzie S oznacza silnik benzynowy, C silnik wysokoprężny, natomiast x oznacza kolejną literę alfabetu, z tym że im jest ona wyższa tym jakość oleju jest lepsza. Przykładowa, jeśli producent zaleca stosowanie API SJ, to w opisie oleju powinieneś szukać API SJ, API SL, API SM lub API SN. Olej z parametrem API SH jest już produktem niewystarczającym. Należy tutaj również wspomnieć, że większość dostępnych na rynku olejów jest przeznaczona do samochodów wysokoprężnych jak benzynowych i na opakowaniu znajdziemy zarówno API Sx jak i API Cx, np. API SJ/CJ.

Podobnie jest w przypadku klasyfikacji ACEA. Ta klasyfikacja może mieć postać Ax (silniki benzynowe), Bx (silniki diesla) oraz Cx (silniki diesla z filtrem cząsteczek stałych - DPF). Jest również oznaczenie Ex dla samochodów ciężarowych. Litera x to kolejne cyfry od 1 do 4 (w przypadku C) lub od 1 do 5 (w przypadku A i B), czym wyższa jej wartość tym produkt spełnia wyższe wymagania.

Ostatnim parametrem jest klasyfikacja lepkościowa SAE, która przykładowo może mieć postać 10W-40. Pierwsza liczba poprzedzająca "W" oznacza temperaturę w której olej zapewnia bezpieczny rozruch silnika. Są to minimalne temperatury zimowe przy których dany olej nie traci swoich właściwości w momencie startu silnika:

- 0W do -40C

- 5W do -35C

- 10W do -30C

- 15W do -25C

Druga liczba oznacza płynność oleju przy wysokiej temperaturze otoczenia. Czym niższa liczba tym bardziej płynny jest olej, natomiast czym wyższa tym bardziej obciążony jest silnik.

Im liczby są niższe tym lepkość jest niższa - opór oleju jest mniejszy, silnik jest bardziej ekonomiczny (mniejsze zużycie paliwa). Natomiast im liczby są wyższe tym lepkość jest wyższa - opór oleju jest większy, zużycie paliwa jest większe, ale równocześnie silnik jest lepiej chroniony.

 

2. Co zrobić jak nie mamy możliwości sprawdzenia wymogów producenta samochodu dotyczących oleju silnikowego w książce obsługi samochodu?

Jeśli będzie miała miejsce taka sytuacja, musimy mimo wszystko spróbować dowiedzieć się jaki olej jest wymagany przez producenta, ewentualnie możemy nabyć olej o wysokich klasyfikacjach jakościowych API oraz ACEA. Jeżeli mamy do czynienia z samochodem przynajmniej 10-letnim, który ma przejechane 150 000 km, olej syntetyczny może już być nieodpowiedni. Powoduje on wypłukanie nagarów co w konsekwencji może doprowadzić do rozczelnienia silnika i wycieku oleju. W takim przypadku powinniśmy zastosować olej półsyntetyczny lub mineralny.

 

3. Jaki olej dolać, gdy nie wiemy jaki olej jest w silniku?

Oleje silnikowe są mieszalne, dlatego w sytuacjach awaryjnych możemy dolać każdy olej. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest dodanie oleju o jak najbardziej zbliżonych parametrach jakościowych i lepkościowych.

 

4. Jak często wymieniać olej?

Ogólnie przyjętą regułą, jest wymiana oleju co 10-15 tys. km lub raz do roku, w zależności co nastąpi najpierw. Jeśli samochód jest rzadko używany to mimo wszystko należy raz w roku wymienić olej, ponieważ nawet podczas długiego postoju traci on swoje właściwości. W niektórych modelach samochodu olej można wymieniać rzadziej niż wspomniane 10-15 tys. km lub 1 rok. W takich przypadkach co do jakości oleju i momentu wymiany należy ściśle trzymać się zaleceń producenta samochodu.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel