1. Wybór oleju silnikowego należy zacząć od sprawdzenia zaleceń
producenta.
W tej kwestii najlepiej szukać informacji w książce obsługi
samochodu. Do podstawowych danych, o których prawdopodobnie wspomni producent
to: klasyfikacje jakościowe ACEA i API oraz klasyfikacja lepkościowa SAE.
Jeśli chodzi o klasyfikację API to ma ona postać API Sx oraz
API Cx, gdzie S oznacza silnik benzynowy, C silnik wysokoprężny, natomiast x
oznacza kolejną literę alfabetu, z tym że im jest ona wyższa tym jakość oleju
jest lepsza. Przykładowa, jeśli producent zaleca stosowanie API SJ, to w opisie
oleju powinieneś szukać API SJ, API SL, API SM lub API SN. Olej z parametrem
API SH jest już produktem niewystarczającym. Należy tutaj również wspomnieć, że
większość dostępnych na rynku olejów jest przeznaczona do samochodów
wysokoprężnych jak benzynowych i na opakowaniu znajdziemy zarówno API Sx jak i
API Cx, np. API SJ/CJ.
Podobnie jest w przypadku klasyfikacji ACEA. Ta klasyfikacja
może mieć postać Ax (silniki benzynowe), Bx (silniki diesla) oraz Cx (silniki
diesla z filtrem cząsteczek stałych - DPF). Jest również oznaczenie Ex dla
samochodów ciężarowych. Litera x to kolejne cyfry od 1 do 4 (w przypadku C) lub
od 1 do 5 (w przypadku A i B), czym wyższa jej wartość tym produkt spełnia wyższe
wymagania.
Ostatnim parametrem jest klasyfikacja lepkościowa SAE, która
przykładowo może mieć postać 10W-40. Pierwsza liczba poprzedzająca
"W" oznacza temperaturę w której olej zapewnia bezpieczny rozruch
silnika. Są to minimalne temperatury zimowe przy których dany olej nie traci
swoich właściwości w momencie startu silnika:
- 0W do -40C
- 5W do -35C
- 10W do -30C
- 15W do -25C
Druga liczba oznacza płynność oleju przy wysokiej
temperaturze otoczenia. Czym niższa liczba tym bardziej płynny jest olej,
natomiast czym wyższa tym bardziej obciążony jest silnik.
Im liczby są niższe tym lepkość jest niższa - opór oleju
jest mniejszy, silnik jest bardziej ekonomiczny (mniejsze zużycie paliwa).
Natomiast im liczby są wyższe tym lepkość jest wyższa - opór oleju jest
większy, zużycie paliwa jest większe, ale równocześnie silnik jest lepiej
chroniony.
2. Co zrobić jak nie mamy możliwości sprawdzenia wymogów
producenta samochodu dotyczących oleju silnikowego w książce obsługi samochodu?
Jeśli będzie miała miejsce taka sytuacja, musimy mimo
wszystko spróbować dowiedzieć się jaki olej jest wymagany przez producenta,
ewentualnie możemy nabyć olej o wysokich klasyfikacjach jakościowych API oraz
ACEA. Jeżeli mamy do czynienia z samochodem przynajmniej 10-letnim, który ma
przejechane 150 000 km, olej syntetyczny może już być nieodpowiedni. Powoduje
on wypłukanie nagarów co w konsekwencji może doprowadzić do rozczelnienia
silnika i wycieku oleju. W takim przypadku powinniśmy zastosować olej
półsyntetyczny lub mineralny.
3. Jaki olej dolać, gdy nie wiemy jaki olej jest w silniku?
Oleje silnikowe są mieszalne, dlatego w sytuacjach
awaryjnych możemy dolać każdy olej. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest dodanie
oleju o jak najbardziej zbliżonych parametrach jakościowych i lepkościowych.
4. Jak często wymieniać olej?
Ogólnie przyjętą regułą, jest wymiana oleju co 10-15 tys. km
lub raz do roku, w zależności co nastąpi najpierw. Jeśli samochód jest rzadko
używany to mimo wszystko należy raz w roku wymienić olej, ponieważ nawet
podczas długiego postoju traci on swoje właściwości. W niektórych modelach
samochodu olej można wymieniać rzadziej niż wspomniane 10-15 tys. km lub 1 rok.
W takich przypadkach co do jakości oleju i momentu wymiany należy ściśle
trzymać się zaleceń producenta samochodu.